Politik eller spel?

Politik som ska se till samhällets och individers demokratiska frihet visar sig mer handla om ett spel. Ett spel som kan liknas vid ett schackbräde där dam, kung, bönder, springare, löpare och torn tillsammans ska överlista motståndaren. Dessa pjäser liknas vid samhälleliga institut med olika status. Istället för att samarbeta och få till den optimala politiken spelar man ut varandra. Tänk om de vita och svarta pjäserna kunde samarbeta och tillsammans dela på den 64-rutor stora spelytan.

Inte satt jag här i Istanbul, långt ifrån ett kallt Stockholm, och gladdes åt ett bombdåd där en självmordsbombare, med ett arabiskt klingande namn, sprängde sig i luften i syfte att ta med sig oskyldiga liv och visa de "icketroende" vad konsekvenserna av att inte följa den "rätta vägen" kan leda till.

Jag som muslim, med en viss promillehalt alkohol i blodet från gårdagen, identifierar mig inte med åsikterna som denna man hade. Nej, jag identifierar mig med tusentals andra muslimer som i sin vardag tar ett glas, har flick- resp. pojkvänner, sex före äktenskap. De som äter kanelbullar och köttbullar med brunsås och kokt potatis, ser på Så ska det låta och kan texten till Cornelis Vreeswijks låt Balladen om Fredrik åkare.

Vad som fick mig att skriva detta inlägg var när jag läste att SDs sekreterare, Alexandra Brunell, twittrat "#äntligen" som om att dådet var startskottet för VARJE svensk muslim att planera ett bombdåd.

Nej, min plan är inte att planera ett bombdåd. Däremot är min plan just nu att bomba den kommande tentan, här relaterar jag bomba till att skriva en bra tenta.
För visst är jag en svensk muslim som studerar till civilingenjör. För vem vet? Inom några år kanske jag besitter en hög position på ett skattebetalande företag i Sverige, kanske rentav har en svensk fru och barn som sjunger svenska nationalsången, viftandes på den blågula flaggan, medan de inte behärskar ett ord turkiska.

Så till vida att jag inte blir utslängd från Sverige p.g.a. SDs tolkning av ordet muslim; självmorsbombare, kvinnoförtryckare, barnmisshandlare, våldtäktsman och allt annat som klingar negativt.
De ser inte den hårt (softar en del också) studerande som älskas av familj och vänner och njuter av tillvaron, för livet är för härligt för att tas ifrån en.

Starbucks stänger så jag måste avrunda nu. Får bege mig iväg till ett nargilecafé (nargile=vattenpipa) och softilera med vänner. Kanske tar jag mig ett glas även idag. Må väl humana med hjärta som bultar renlighet.

En låt som sammanfattar och knyter ihop säcken är Timbuktu - Det Luktar Rök. Lyssna på texten.


Kommentarer
Postat av: Malin

Jättebra skrivet ömer!!

Det är synd att så många inte ser individer

utan man drar alla över en kam.



Hoppas det är bra i Istanbul!

2010-12-14 @ 13:28:28
Postat av: Moa

Jag håller med dig fullständigt.



Dock har jag en fråga. Jag tycker de är absolut fel att ifrågasätta någon individs religion men jag undrar, nyfiken. Du säger att du är muslim men att du dricker, har sex före äktenskap, etc etc. Hur hänger det ihop?

2010-12-14 @ 20:47:43
Postat av: Ömer Yasar

Hej Moa.



Vet inte hur jag ska få tag i dig, får svara på din fråga och nyfikenhet som en kommentar.



Jo, du ser. Genom att byta ut ordet 'muslim' mot 'kristen' i din fråga kan man ställa denna fråga till vilken kristen som helst. Jag har massor av kristna vänner som dricker, har sex före äktenskap etc. Varför skulle inte det kunna finnas en muslim som också har det? Det är väl lika "förbjudet" inom islam som kristendom?



Alltså... religion och religionens tolkningar är väldigt individuella. Enligt vissa muslimer är jag ingen muslim eftersom jag tar mig ett eller två glas, likväl finns det kristna som förnekar andras kristendom pga att de dricker/har sex.

Detta kan diskuteras hur mycket som helst och om det inte var tillräckligt som svar på din undran kan jag fortsätta dra paralleller :)



Må väl

2010-12-18 @ 21:02:18
URL: http://istanbullshit.blogg.se/
Postat av: Cookie

Klockrent inlägg. Och ignorant fråga om hur islam och sex innan äktenskap går ihop, ursäkta men va? Du tog i alla fall orden ur mun på mig när du svarade på det :)

2010-12-29 @ 07:05:32
URL: http://cookielainen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0