Motdemonstrantens bästa strategi...

Just i denna stund läser jag på nätet om att sverigedemokraternas ungdomsförbund demonstrerar i fin fina Göteborg. Jag läser också om de många hundra fler motdemonstranter som visslar i pipor och kastar ägg för att visa deras avsky mot SD.


Jag har några funderingar kring motdemonstrationer. Då en demonstration går ut på att förmedla ett budskap, visa upp en åsikt och göra sin röst hörd genom att samlas i grupp undrar jag om inte den bästa strategin en motdemonstrant kan ha är Total Ignorans. Att inte visa någon form av intresse alls - är inte det en större förnedring (om inte den största?) än att tysta med visselpipa och kasta ägg?

Tänk dig själv som demonstrant: hur trist och misslyckat hade det inte upplevts om INGEN uppmärksamhet, vare sig den är bra eller dålig, visats? Tappar inte demonstrationen sitt syfte då? Och kan det ens kallas för en demonstration isf?

Vilken strategi mot demonstrationer är bäst tror ni? Jag finner detta intressant ur ett psykologiskt perspektiv och valde denna demonstration enbart som ett exempel.

 



Kommentarer
Postat av: Mustafa

Gillar man inte SD:s åsikter kan man alltid strunta i att bemöta deras demonstration. Annars kan man alltid ta tillfället i akt att demonstrera för tolerans, mot främlingsfientlighet - utan visselpipor, utan att kasta ägg och dito idioti

2011-04-11 @ 00:28:27
Postat av: Emelie

Så sant, så sant Ömer. Jag tänkte samma sak i morse när jag läste GP! Tänk om alla bara hade totalt ignorerat demonstrationen som SD haft. Hade vart skoj att se deras reaktion på det ;) Allt de vill är ju att få uppmärksamhet!

2011-04-11 @ 21:21:59
URL: http://emeliesundkvist.blogg.se/
Postat av: Blaj

En strategi mot en demonstration? Hur kommunistiskt är inte det? Vi har åsiktsfrihet och demokrati i Sverige. En motdemonstration genom att förstöra och kasta skit är att förtrycka en åsikt, något som vänsteridioter ofta är bra på.

2011-05-15 @ 15:28:13
Postat av: Dilan

Brukar också tänka att total ignorans kan vara det som funkar bäst. Det förutsätter dock att verkligen INGEN ger demonstrationen uppmärksamhet typ; gatorna är tomma och verkligen ingen kollar. Problemet är att det alltid är folk i närheten, det går inte att undvika. Då kanske man måste ha en motdemonstration för att visa på ett alternativ men också visa att man kan våga stå upp emot motståndarna och då kanske inspirera andra. Fast allt från äggkastning till "äkta" våld blir ju alltid fel, blir att gå ner på deras nivå liksom.

2011-05-15 @ 22:14:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0